Дорослі люди, які успішно (чи інколи не дуже) планують власний бюджет, повинні набути елементарні знання у сфері фінансів. Завдяки експериментальній роботі у школі уроків фінансової грамотності, вчитель- експериментатор, класний керівник готує дітей, які будуть знати ціну грошам та вміти ними розпоряджатись. Це дуже актуально у час, коли люди витрачають більше, ніж заробляють. Творча група вчителів підібрали декілька практичних завдань, які допоможуть навчати фінансовій грамотності учнів початкової школи та, власне, батьки матимуть змогу побачити , чи є власна дитина фінансово спроможною. Отже:
- Вчіть визначати різницю між потребами та бажанням
Дорослі часто не розрізняють речі, які вони хочуть, та які їм потрібні. А що вже говорити про дітей, у яких превалює безапеляційне «хочу»? Почніть дискусію про те, що відрізняє потреби від бажань.
- Допоможіть визначити речі, які роблять дітей щасливим
Запитайте у учнів, що для них є важливим. Їм подобається ходити в кіно, цирк, у різні затишні заклади? А може, їх радує колекціонування?
З'ясуйте, які бажання вимагають наявності грошей, які ні. Як правило, люди витрачають гроші на те, що їм дуже потрібно. Чи співпадає з цим твердженням дитяче уявлення?
- Розгляньте справжню вартість речей
Розуміння справжньої вартості товарів – основа постановки реальних фінансових цілей. Підготуйте презентацію із зображеннями, що показують найпопулярніші товари, за які люди залюбки віддають гроші. Можна розбити їх на групи за категоріями: товари для дому (пральний порошок, пакети для сміття), їжа, відпочинок (походи в кіно, на футбольні матчі), товари широкого вжитку (одяг, книги) та послуги (інтернет, телефонний зв'язок, візит до стоматолога).
- Впроваджуйте практику прийняття рішень
Щоденно ми приймаємо сотні рішень, в тому числі й ті, що стосуються фінансів. У час, коли на новорічні свята дітям подарували гроші, варто поспілкуватися на цю тему. Що вони робитимуть з грошима? Витратять одразу, відкладатимуть на велику покупку, чи трохи витратять, а решту відправлять у скарбничку?
Допоможіть учням зрозуміти, що бюджет – це план, який виробите для того, аби мати гроші для здійснення бажань. Навчіть школярів стежити за тим, скільки грошей вони «заробляють» (подарунки, кишенькові гроші), скільки витрачають і чого діти потребують.
Якщо ви хочете витрачати більше, необхідно заробляти більше – це простий секрет життя. Але молодші школярі мають розуміти, що гроші не просто так з'являються в гаманцях їх батьків.
Вправа: Попросіть учнів у форматі «мозковий штурм» скласти список шляхів, які допоможуть заробити гроші. На уроках математики можна вирішувати прості фінансові задачі типу: скільки грошей можна заробити, якщо працювати певну кількість годин за певну зарплату.
На жаль, сьогодні складається тенденція, коли уроки фінансової грамотності вкрай потрібні дорослим, бо своєчасно їх не навчили правильно керувати своїми статками. Щоб у майбутньому в Україні було фінансово освічене населення, потрібно навчати дітей вже сьогодні.
Заступник директора з науково-методичної роботи
|