Державний стандарт початкової освіти
ДЕРЖАВНИЙ СТАНДАРТ
початкової загальної освіти
початкової загальної освіти
Загальні положення
Цей
Державний стандарт початкової загальної освіти (далі — Державний
стандарт), розроблений відповідно до мети початкової школи з урахуванням
пізнавальних можливостей і потреб учнів початкових класів, визначає
зміст початкової загальної освіти, який ґрунтується на загальнолюдських
цінностях та принципах науковості, полікультурності, світського
характеру освіти, системності, інтегративності, єдності навчання і
виховання на засадах гуманізму, демократії, громадянської свідомості,
взаємоповаги між націями і народами в інтересах людини, родини,
суспільства, держави.
Державний
стандарт ґрунтується на засадах особистісно зорієнтованого і
компетентнісного підходів, що зумовлює чітке визначення результативної
складової засвоєння змісту початкової загальної освіти.
У цьому Державному стандарті терміни вживаються у такому значенні:
1)
громадянська компетентність — здатність людини активно, відповідально
та ефективно реалізовувати права та обов’язки з метою розвитку
демократичного суспільства;
2)
ключова компетентність — спеціально структурований комплекс якостей
особистості, що дає можливість ефективно брати участь у різних життєвих
сферах діяльності і належить до загальногалузевого змісту освітніх
стандартів;
3)
ключова компетенція — об’єктивна категорія, що фіксує суспільно
визначений комплекс певного рівня знань, умінь, навичок, ставлень, які
можна застосувати в широкій сфері діяльності людини (вміння вчитися,
загальнокультурна, громадянська, здоров’язбережувальна, соціальна
компетентність та компетентність з питань інформаційно-комунікаційних
технологій);
4)
компетентнісний підхід — спрямованість навчально-виховного процесу на
досягнення результатів, якими є такі ієрархічно-підпорядковані
компетентності учнів, як ключова, загальнопредметна і предметна;
5)
компетентність — набута у процесі навчання інтегрована здатність
особистості, яка складається із знань, досвіду, цінностей і ставлення,
що можуть цілісно реалізовуватися на практиці;
6) компетенція — суспільно визнаний рівень знань, умінь, навичок, ставлень у певній сфері діяльності людини;
7)
комунікативна компетентність — здатність особистості застосувати у
конкретному спілкуванні знання мови, способи взаємодії з навколишніми і
віддаленими людьми та подіями, навички роботи у групі, володіння різними
соціальними ролями;
8)
міжпредметна компетентність — здатність учня застосувати щодо
міжпредметного кола проблем знання, уміння, навички, способи діяльності
та ставлення, які належать до певного кола навчальних предметів і
предметних галузей;
9)
міжпредметні естетичні компетентності — здатність орієнтуватися в
різних сферах життєдіяльності, що формується під час опанування різних
видів мистецтва. Предметними мистецькими компетентностями, у тому числі
музичними, образотворчими, хореографічними, театральними, екранними, є
здатність до пізнавальної і практичної діяльності у певному виді
мистецтва;
10)
предметна компетентність — освоєний учнями у процесі навчання досвід
специфічної для певного предмета діяльності, пов’язаної з набуттям
нового знання, його перетворенням і застосуванням;
11)
предметна компетенція — сукупність знань, умінь та характерних рис у
межах конкретного предмета, що дає можливість учневі самостійно
виконувати певні дії для розв’язання навчальної проблеми (задачі,
ситуації). Учень має уявлення, знає, розуміє, застосовує, виявляє
ставлення, оцінює;
12)
предметна математична компетентність — особистісне утворення, що
характеризує здатність учня (учениці) створювати математичні моделі
процесів навколишнього світу, застосовувати досвід математичної
діяльності під час розв’язування навчально-пізнавальних і практично
зорієнтованих задач;
13)
предметна природознавча компетентність — особистісне утворення, що
характеризує здатність учня розв’язувати доступні соціально і
особистісно значущі практичні та пізнавальні проблемні задачі, пов’язані
з реальними об’єктами природи у сфері відносин "людина — природа”;
14)
соціальна компетентність — здатність особистості продуктивно
співпрацювати з різними партнерами у групі та команді, виконувати різні
ролі та функції у колективі.
Державний стандарт складається з:
Базового навчального плану початкової загальної освіти згідно з додатком 1 (далі — Базовий навчальний план);
загальної характеристики інваріантної та варіативної складових змісту початкової загальної освіти;
державних вимог до рівня загальноосвітньої підготовки учнів згідно з додатком 2.
У
результативній складовій кожної освітньої галузі Державного стандарту
визначено державні вимоги до рівня загальноосвітньої підготовки учнів
початкової школи, які відповідають змісту і структурі предметних
компетентностей.
Протягом
навчання у початковій школі учні повинні оволодіти ключовими
компетентностями, які передбачають їх особистісно-соціальний та
інтелектуальний розвиток, формуються на міжпредметній основі та є
інтегрованим результатом предметних і міжпредметних компетенцій.
На
основі цього Державного стандарту Міністерство освіти і науки, молоді
та спорту розробляє навчальні програми, відповідно до яких здійснюється
підготовка варіативних програм і підручників.