Вимоги до особистості класного керівника
1. Суспільно-гуманістична спрямованість, яка передбачає:високий рівень самосвідомості, суспільної та національної свідомості;усвідомлення громадянського обов'язку, високий рівень політичної культури та культури міжнаціонального спілкування;високий рівень моральної вихованості;соціальну активність і відповідальність;володіння навичками суспільно-гуманістичної роботи, вмінням творчо працювати, використовувати й цінувати колективний досвід, критично оцінювати досягнуте;володіння вмінням брати участь у співпраці, співтворчості;здатність до прояву громадянської активності на благо суверенної України.
2. Професійно-педагогічна спрямованість, сутністю якої є:
розуміння соціальної ролі педагогічної професії, інтерес до дитини як суб'єкта діяльності, вміння розуміти її потреби й особливості, складність і неоднозначність внутрішнього світу;педагогічна спостережливість; педагогічний такт.
3. Високий рівень педагогічної майстерності, який передбачає: знання основ предмета, завдань і категорій педагогіки; знання вікових, анатомо-фізіологічних та психічних особливостей розвитку учнів, соціального формування особистості; розуміння суті, мети, завдань, форм і методів виховання; знання індивідуально-психологічних та індивідуально-типологічних особливостей вихованців; володіння вміннями й навичками організації виховної діяльності школярів, визначення рівня вихованості учнів, вміннями проектування розвитку особистості в колективі, планування, відбору, узагальнення навчально-виховного матеріалу; володіння прийомами й засобами педагогічної техніки, вмінням встановлювати педагогічне доцільні взаємовідносини з окремими учнями, малими групами, учнівським колективом, батьками, вчителями, аналізувати свою діяльність і діяльність колективу, результати роботи.
Основні функції класного керівника
Організаторські: планування і координація всієї виховної роботи з класом; надання допомоги активу в організації класу; встановлення зв'язків із учнівським та педагогічним колективами, батьками, громадськістю; забезпечення єдності педагогічних вимог до учнів; ведення документації в класі; сприяння розвитку самоврядування в колективі.
Аналітико-узагальнюючі: сприяння всебічному розвитку учнів на основі вивчення і врахування їхніх індивідуально-психологічних особливостей.
Координаційно-узгоджуючі: У забезпечення узгодженості роботи учнівського, вчительського, батьківського колективів.
Психологічні: У встановлення довірливих стосунків із вихованцями, зняття-психологічного напруження в учнівському колективі.
Стимулюючо-гальмівні: активізація чи гальмування учнівської діяльності залежно від її спрямованості.
Зміст роботи класного керівника
Вивчення учнів. Об'єднання учнів у колектив. Співпраця із дитячими та молодіжними організаціями. Робота з батьками, громадськістю. Співпраця із культурно-освітніми та позашкільними установами. Співпраця із шкільним психологом. Організація виховної діяльності: пізнавальної, трудової, художньо-естетичної, суспільно-гуманістичної, фізкультурно-оздоровчої, організаторської, ціннісно-орієнтаційної. Індивідуальна робота з учнями.
Зміст виховної роботи класного керівника
Виховання високої моралі у підростаючого покоління, формування в нього українського менталітету на основі відродження національних традицій. Створення необхідних умов для фізичного розвитку школярів, збереження та зміцнення їхнього здоров'я. Духовно-моральне виховання, домінантою якого є орієнтація на загальнолюдські цінності. Розвиток розумових і фізичних здібностей, формування високої пізнавальної культури, організація змістовного дозвілля учнів. Підготовка школярів до господарсько-трудової діяльності. Створення умов для вільного вибору учнями світоглядних позицій. Гуманізація педагогічного процесу, демократизація стосунків у колективі. Врахування інтересів дітей. Організація роботи з батьками.
"Золоті правила" класного керівника
Учитель має бути особистістю, привабливою для дітей. Учитель повинен викликати любов і повагу дітей до себе, якщо він сам любить, поважає кожну дитину та піклується про неї, у стосунках із нею чесний і відвертий. Учитель має бути відвертим у стосунках з усіма учнями. Учитель має бути веселим, жартівливим. Учитель повинен раціонально використовувати свій час. Учитель має бути доброзичливим. Учитель має постійно самовдосконалюватися, розширювати свій кругозір. Гасло вчителя: "Пізнай самого себе і допоможи в цьому своїм учням". Учитель повинен реалізовувати індивідуальний підхід до дитини, вміти її вислухати, підтримати в ній вогник самоповаги. Класний керівник має створити учнівський колектив, у якому панують доброзичливі стосунки, шанобливе ставлення один до одного. Педагог повинен приймати тільки обдумані рішення. Учителю слід любити й захищати дитину, поважати її почуття. Учителю необхідно виховувати в дітей самодисципліну. Учитель - це та людина, яка любить дітей, володіє педагогічною майстерністю, постійно пробуджує в юному серці бажання бути сьогодні кращим, ніж учора, почуття поваги до самого себе.
Схема складання психолого-педагогічної характеристики особистості школяра
1. Загальні дані. Прізвище, ім'я. Вік. Клас. Загальний фізичний розвиток. Стан здоров'я.. Умови життя в сім'ї.
2. Навчальна діяльність. Здатність до навчання: особливості уваги (ступінь розвитку довільної уваги, її зосередженість, стійкість, здатність до розподілу уваги); рівень усвідомлення вивченого матеріалу, швидкість осмислення; індивідуальні особливості пам'яті (швидкість і міцність запам'ятовування, легкість відтворення); розвиток мислення (здатність розрізняти істотні та другорядні ознаки предметів і явищ, рівень засвоєння загальних і абстрактних, понять); рівень розвитку уяви. Старанність у навчальній роботі. Інтерес до занять, ставлення до навчання (сприйняття заохочування чи покарання з боку вчителів і батьків, основний мотив навчальної діяльності). Вміння вчитися (дотримання режиму дня, організованість, вміння самостійно працювати з книгою, завчати матеріал, контролювати себе, складати плани, конспекти тощо).
3. Особливості характеру й темпераменту. Яскраво виражені позитивні й негативні риси характеру: спрямованість особистості у ставленні до людей, навчання, праці, самого себе (чуйність, доброта, колективізм, ретельність, бездушність). Особливості темпераменту, рівень працездатності, товариськості. Переважний настрій (веселий, сумний, пригнічений), стійкість настрою, причини зміни настрою.
|