Людмила Заглада, «Освіта України» № 93-94 У вересні цього року Верховна Рада
ухвалила законопроект № 6515, згідно з яким заборонено перевіряти знання
дитини при зарахуванні її до школи. На думку народних обранців,
тестування порушує Конституцію України, а саме статтю 52 — про рівні
права кожної дитини. До того ж тестування може стати інструментом
здирництва. Але в законі йдеться лише про звичайні середні школи.
Заборона на тестування не стосується спеціалізованих навчальних закладів
— гімназій, ліцеїв, колегіумів і спецшкіл з поглибленим вивченням
окремих предметів.
Треба сказати, що в законі, автором
якого є депутат Олександр Фельдман, немає нічого принципово нового —
аналогічне розпорядження МОНмолодьспорту про те, що дітей не треба
тестувати при зарахуванні до загальноосвітньої школи, є досить давно.
До речі, багато вчителів молодших класів і практичних психологів вважає,
що перевірка вмінь читати і лічити справді не потрібні.
ТРИ СКЛАДОВІ ЗРІЛОСТІ
Але спробуймо подивитися на тестування
дещо з іншого боку. По-перше, якщо його проводить фаховий психолог, він
може, зважаючи на особливості дитини (наприклад, темперамент, швидкість
процесів мислення), рекомендувати батькам конкретного вчителя, клас,
навіть програму. А по-друге, якщо йдеться про спеціалізований навчальний
заклад, то батькам варто зважити, чи «потягне» дитина більш складну
програму?
І основне: мета співбесіди з психологом
полягає не в тому, щоб з’ясувати, чи вміє дитина читати, а в тому, аби
оцінити всі складові готовності малюка до школи. А це — не лише
інтелектуальний рівень. Тож поговоримо про шкільну зрілість
детальніше.
Більшість батьків упевнена, що
найважливіше — вміти писати, читати і лічити. Але насправді ці навички
— лише малесенька частка того, що спеціалісти називають «готовністю до
школи». Якщо дитина все це вміє, ще не факт, що їй пора до школи. Бо
шкільна зрілість насправді складається з трьох частин — фізіологічної,
психологічної та інтелектуальної. Зазвичай батьки зосереджуються на
останній. І не здогадуються про важливість двох перших. Адже, якщо
дитина не готова до школи фізіологічно, це може вилитися у хвороби. А,
якщо немає психологічної зрілості (тобто вміння працювати в колективі,
знаходити спільну мову з однолітками і вчителем), дитина згодом може
відчути відразу до школи і навчання.
ФІЗІОЛОГІЯ: ЯК ДІСТАТИ ДО ВУХА?
Багато батьків навіть не чуло, що,
виявляється, є спеціальні тести, за допомогою яких можна чітко
визначити, чи достатньо дитинка фізично «дозріла» до школи. Основний з
них — так званий «філліпінський тест» шкільної зрілості. Дитина має
дотягнутися правою рукою через голову до мочки лівого вуха (чи
навпаки). Як варіант — прикласти зап’ястя до маківки і дотягнутися до
вуха кінчиками пальців.
Коли я розповіла про ці тести в редакції,
мої колеги — дорослі дяді й тьоті — почали з ентузіазмом шукати власні
вуха. Звичайно, з’ясувалося, що вони до школи дозріли повністю. А ось
серед шестирічок цю нескладну вправу не може виконати майже ніхто. Що
цікаво, в сім років — це зовсім не проблема!
Ще одна ознака: вважається, що до
початку навчання в дитини має помінятися мінімум два зуби. Логопедичні
проблеми, слабкість, хворобливість теж є протипоказаннями. До чого може
привести нехтування фізіологічною зрілістю? Незріла дитина не може
витримувати шкільні навантаження (особливо, якщо школа —
спеціалізована, зі складною програмою). Деякі спеціалісти вважають,
що фізично незріла дитина не спроможна не те що 45 хвилин висидіти на
одному місці, а навіть півгодини нерухомості для неї забагато — може
призвести до проблем із серцем.
ПСИХОЛОГІЯ: РОЗУМІЮ СЛОВО «ТРЕБА»
Психологічну зрілість фахівці поділяють
на дві складові: емоційну й соціальну. Емоційна зрілість — це вміння
опанувати власні імпульсивні реакції і досить тривалий час виконувати
не дуже цікаву справу. Психологи називають це — «довільність
поведінки». Під соціальною зрілістю мається на увазі потреба у
спілкуванні з однолітками і вміння підкорити свою поведінку законам
дитячих груп, здатність приймати роль учня, вміння слухати і
виконувати вказівки вчителя.
Якщо вміння читати і писати легко
перевірити при вступі до школи, то вирішити, чи готова дитина
психологічно, набагато важче. Можливо, декому з батьків тут якраз і
допоможе професійний психолог. На що треба звернути увагу? Насамперед,
на те, як дитина реагує на невдачі, рутинну працю, на прохання зробити
щось. Як узагалі вона сідає працювати, чи сприймає слово «треба».
Навіть, якщо дитина дуже розумна, але не бажає навчатися, марнує час на
різні там «не хочу», «не буду», користі від навчання також не буде.
Ще одна проблема психологічно незрілих
дітей — неспроможність відчути себе «одним з багатьох». Особливо це
стосується діток, які виховувалися тільки у сім’ї, не відвідували
дитсадок. Вони звикли почуватися «пупом землі», а тут: «Я піднімаю руку,
а мене не запитують!». Раз не запитали, два, три — і дитина припиняє
працювати, цікавитися тим, що відбувається на уроці. Добре це? Авжеж
ні…
ІНТЕЛЕКТ: УМІННЯ ВЧИТИСЯ
Ось що-що, а критерії інтелектуальної
готовності добре відомі. Знайти їх можна в будь-якому довіднику.
Більшість стандартних тестів також спрямована на те, аби визначити
ступінь інтелектуального розвитку дитини. Якщо спростити й узагальнити,
то інтелектуальна зрілість для дитини шести — семи років — це вміння
виділити фігуру з фону, здатність концентрувати увагу, знаходити
зв’язки між явищами та подіями, можливість логічного запам’ятовування,
вміння відтворювати зразок, а також розвиток дрібної моторики руки і
координація її рухів.
Коли батьки готують дитину до школи,
левову частку зусиль вони зазвичай вкладають саме в розумову підготовку.
Але іноді розуміють її вельми своєрідно: ставлять знак рівності між
«добре підготовленою» і «добре дресированою» дитиною. Звичайно, можна
навчити малюка письма, читання, лічби. Можна навіть «натаскати» його на
всі запитання стандартних тестів — були б час та бажання. Але навіщо
це робити? Вчителі молодших класів можуть розповісти багато історій про
те, як вимуштрувані діти дуже швидко перетворюються з відмінників на
трієчників. Це трапляється саме тому, що вони вміють зубрити, але не
вміють навчатися.
Вміння вчитися передбачає готовність
мозку до сприйняття нових знань. А мозок теж визріває в певний час. До
речі, смішний, на перший погляд, тест з пошуками власного вуха теж
нерозривно пов’язаний зі зрілістю мозку. Згадаймо один цікавий нюанс:
маленькому герою історії, яку ми розповіли в матеріалі «Як розправитися
з психологом» ледве виповнилося шість рочків. А за статистикою,
хлопчики взагалі відстають у розвитку від дівчаток на рік — два. І не
лише фізично, а й розумово. І про це також треба пам’ятати.
Психологічний практикум
Чи справді ваша дитина готова до школи?
Цей нескладний тест допоможе не лише
«альфа-мамам», а й звичайним батькам, і вчителям перевірити, чи справді
готовий малюк до школи. За кожну ствердну відповідь нараховуйте один
бал. Отже, поїхали!
• Чи хоче ваша дитина до школи?
• Чи приваблює дитину те, що вона може багато дізнатися і в школі буде цікаво навчатися?
• Чи може ваша дитина займатися
самостійно будь-якою справою, що потребує зосередженості протягом 30
хвилин (наприклад, збирати конструктор)?
• Чи правда, що в присутності незнайомих людей дитина зовсім не соромиться?
• Чи може ваша дитина за картинкою складати оповідання мінімум з п’яти речень?
• Чи може ваша дитина розповісти напам’ять кілька віршів?
• Чи може ваша дитина змінювати іменники за числами?
• Чи вміє дитина читати по складах або навіть цілими словами?
• Чи вміє ваша дитина лічити до 10 і назад?
• Чи може вона розв’язувати прості задачі на додавання та віднімання одиниці?
• Чи любить вона малювати або розмальовувати картинки?
• Чи може ваша дитина використовувати ножиці і клей (наприклад, робити аплікації)?
• Чи може вона зібрати розрізну картинку з п’яти частин за одну хвилину?
• Чи знає дитина назви диких і домашніх тварин?
• Чи може вона узагальнювати поняття (наприклад, назвати одним словом «овочі» помідори, моркву та цибулю)?
• Чи любить ваша дитина займатися чимось самостійно — скажімо, малювати чи збирати мозаїку?
• Чи розуміє вона і точно виконує словесні інструкції?
Результати:
14 – 17 балів — можна вважати, що дитина готова до школи. Якщо і виникнуть якісь складнощі, подолати їх буде досить просто.
9 – 13 балів — усе добре. Ви на
правильному шляху. А зміст запитань, на які ви відповіли «ні»,
допоможуть визначитися з подальшими напрямами роботи.
8 і менше — дитина потребує консультацій лікаря невролога.
|