З 2011 року , відповідно до наказу Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України від 27.07.2011р. №886 «Про проведення Всеукраїнського експерименту з упровадження медіаосвіти в навчально- виховний процес загальноосвітніх закладів України», Доманівському закладу ЗСО I-III ступенів №1надано статус експериментального майданчика Всеукраїнського рівня. З 2017 року наш заклад продовжує впровадження дослідно-експериментальної роботи за темою «Стандартизація наскрізної соціально-психологічної моделі масового провадження медіаосвіти у Вітчизняну педагогічну практику» на 2017-2022 рр.
Починаючи працювати над впровадженням експерименту, творчою групою вчителів було визначено основну мету, завдання та результат, який ми отримаємо після впровадження, а також вирішено охопити якомога більше напрямків роботи з учителями, учнями, батьками.
- Отже, основною метою визначено:
- розвивати в учнів розуміння медіа та їх повідомлень;
- посилювати контроль над процесом інтерпретації і таким чином, підвищувати здатність учнів оцінювати медіа/ медіа тексти.
- Завдання перед навчальним закладом:
- розвивати здатність до сприйняття, оцінки, розуміння та аналізу медіатекстів;
- розвивати знання соціальних, культурних, політичних, етичних, емоційних і економічних понять та підтекстів медіатекстів;
- розвивати в учнів здатність до критичного мислення;
- розвивати комунікативні властивості особистості ,
- навчити людину самостверджуватись за допомогою медіа;
- навчити дитину ідентифікувати та інтерпретувати медіатексти,
- експериментувати з різними способами технічного використання медіа,
- створювати медіа продукти/ медіатексти;
- дати знання по теорії медіа і медіакультури.
- підвищення рівня медіа- грамотності учнів та педагогів,
- оволодіння більш високим рівнем розуміння, управління та оцінки медійного світу.
Наш Доманівський заклад ЗСО №1 має власну - Модель впровадження медіаосвіти:
ОСНОВНІ НАПРЯМКИ
- Вивчення спецкурсу “Медіакультура”
- Інтеграція в навчальні предмети
- Методична робота
- Гурткова робота
- Психологічна служба
- Батьківська медіаосвіта
- Медіатека на базі шкільної бібліотеки.
З 2012-2019 рік в 10-х класах за рахунок годин варіативної складової навчального плану викладається курс «Медіаосвіта» по 1 годині на тиждень. Протягом експерименту курс прослухали 304 учні, а 620 учнів щороку залучені до позакласної роботи медіа освітнього спрямування .
Активно працює творча група та вчитель-експериментатор з впровадження медіаосвіти в ЗСО, уроки викладаються у 10 класах. На заняттях вчитель формує теоретичну базу з основ медіаграмотності, а на практиці учні набувають навичок ефективної та безпечної взаємодії з інформацією, отриманої з медіа джерел, і започатковують основи медіакультури та вираження себе в сучасному медіа просторі. Уроки-діалоги, уроки-проекти, уроки-презентації дають змогу учням на практиці оволодівати навичками критичного мислення та рефлексивного сприймання медіатекстів. На уроках вчитель використовує групові форми роботи із створення презентацій, тренінги, індивідуальні завдання, практичні роботи з дослідженням медіа, елементи контент - аналізу матеріалів преси на ділову або політичну тематику і т.д.
Медіаосвіту впроваджуємо через інтеграцію у навчальні предмети: суспільствознавство, природничо-математичну освіту, філологічну, художньо-естетичну, початкову, позашкільну, фізичне виховання та основ здоров’я.
Наступним напрямком є методична робота в школі. З усіма вчителями - предметниками навчального закладу проводяться семінари, педагогічні ради, тренінги, надаються консультації, круглі столи, психолого-педагогічний семінар із упровадження медіа культури, батьківські збори, наради при директорі , метод. об’єднання вчителів .
Велику роль у формуванні медіа грамотності відіграє психологічна служба - це робота з педагогами, учнями та батьками. Протягом 2017-2019 навчальних років психологічна служба досліджувала діяльність учнів у мережі Інтернет, ставлення до інтернет-ресурсів, інтенсивність користування, а також обізнаність батьків про діяльність їхніх дітей у комп’ютерній мережі.
Тож було проведено анкетування, за результатами якого ми дізналися з якою метою учні найчастіше користуються Інтернетом, які інтернет –сервіси використовують, на які основні види діяльності розподіляють свій час, та які небезпеки у мережі вважають головними.
Активну участь в анкетуванні «Моя дитина в Інтернеті» брали батьки.
З учнями молодших та середніх класів проводились бесіди, інформаційні години, презентації «Інтернет очима дітей»; тренінги для старшокласників «Молодь та Інтернет», «Безпека в Інтернеті», засідання педагогічної рад, присвячене питанням медіаосвіти, тренінгів для педагогів школи з основ медіа грамотності та ін..
Ще одним важливим кроком для формування медіа-освіти учнів є навчання та підготовка батьків. З 2014 року під керівництвом шкільного психолога та творчої групи вчителів започатковано батьківський всеобуч з метою залучення їх до співпраці стосовно підготовки дітей до ефективної взаємодії з сучасними медіа; батьківські збори ,класні години , виховні заходи.
Важливу роль у формуванні медіа грамотності учнів відіграє позакласна робота. Через гурткову роботу( гурток «Фотоаматор»,"Шкільне телебачення" ), класні години, участь в творчих конкурсах та наукових проектах (лише за 2017-2018 рр. учень Доманівського закладу ЗСО №1 (Федоренко Дмитро) здобув тричі I місце у Всеукраїнському конкурсі з інформаційних технологій для дітей та молоді «ІTalent», а в 2019 - II місце. Також, у червні 2019 року ввійшов у п’ятірку кращих учнів з медіа по Україні, написавши роботу "Кібербулінг. Як я перестав бути жертвою") учні здобувають практичні навики у створенні медіа продукту. Залучення учнів разом з зацікавленими педагогами до створення шкільної газети, публікування інформаційних, фото-, відео-матеріалів на сайті школи, створення медіа-проектів для навчальних предметів сприяє формуванню медіаграмотної особистості.
На базі шкільної бібліотеки є медіотека, де учні мають можливість :
- «скачувати» або запис на електронні носії,
- надавати повну інформацію про діяльність закладу на сайті школи,
- на пошук інформації,
- друк на принтері,
- користування електронною поштою,
- практичну допомогу у процесі підготовки уроків.
З 2019-2020 рр. запроваджено варіативний курс «Основи медіаграмотності» у 4, 8 та 10 класах.
Участь нашого навчального закладу у Всеукраїнському експерименті дала змогу всім учасникам навчально-виховного процесу (учням, батькам, вчителям) усвідомити важливість медіа-грамотності кожного громадянина України, тим більше в сучасному світі - світі інформаційних війн.
Заступник директора з науково-методичної роботи Т.ПІДОЙМА
|