Світова
література
Відповідно до Концепції літературної освіти (наказ від 26.01.2011 № 58) літературні курси у
школі сприяють всебічному розвитку школярів, визначенню свого місця в широкому
полікультурному й полімовному просторі, вихованню любові до книги, інтересу до
духовних надбань своєї країни та людства, взаємоповаги до людей різних
цивілізацій та національностей.
У 2012-2013
навчальному році вивчення світової літератури у 5-9 класах загальноосвітніх навчальних закладів здійснюватиметься
за програмою, затвердженою Міністерством: Зарубіжна література. 5–12 класи.
Програма для загальноосвітніх навчальних закладів / Автори
Ю.І. Ковбасенко, Г.М. Гребницький, Н.О. Півнюк, К.Н. Баліна, Г.В.
Бітківська. Керівник авторського колективу Ю.І. Ковбасенко. За загальною
редакцією Д.С. Наливайка. – К., Ірпінь: Перун, 2005.
Вивчення
світової літератури у 10-11 класах загальноосвітніх
навчальних закладів здійснюватиметься за програмами, затвердженими
Міністерством освіти і науки, молоді та спорту України (наказ від 28.10.2010 №
1021). Ефективність
практичного втілення системи
профільного вивчення світової літератури
та визначення ступеня її
представленості як окремої навчальної дисципліни в профілях
інших спеціалізацій забезпечується наявністю трьох профільних програм із
світової літератури.
ü Світова література. 10-11
класи. Програма для профільного навчання учнів загальноосвітніх навчальних
закладів. Природничо-математичний, технологічний, спортивний напрями. Рівень стандарту / Укладачі:
Ю.І. Ковбасенко – керівник авторського колективу; Г.М. Гребницький, Т.Б. Недайнова,
К.Н. Баліна, Г.В. Бітківська, І.А. Тригуб, О.О. Покатілова. – К.: Грамота, 2011.
ü Світова література. 10-11
класи. Програма для профільного навчання учнів загальноосвітніх навчальних
закладів. Суспільно-гуманітарний, художньо-естетичний напрями. Академічний рівень / Укладачі:
Ю.І. Ковбасенко – керівник авторського колективу; Г.М. Гребницький,
Т.Б. Недайнова, К.Н. Баліна, Г.В. Бітківська, І.А. Тригуб,
О.О. Покатілова. – К.: Грамота,
2011.
ü Світова література. 10-11
класи. Програма для профільного навчання учнів загальноосвітніх навчальних
закладів. Філологічний напрям. Профільний
рівень / Укладачі: Ю.І. Ковбасенко – керівник авторського
колективу; Г.М. Гребницький, Т.Б. Недайнова, К.Н. Баліна, Г.В. Бітківська,
І.А. Тригуб, О.О. Покатілова. – К.:
Грамота, 2011.
Згідно з наказом Міністерства
від 18.02.2008 р. № 99 «Про Типові навчальні плани загальноосвітніх навчальних
закладів з поглибленим вивченням окремих предметів» розроблено навчальну програму
зі світової літератури.
· Програма для
загальноосвітніх навчальних закладів (класів)
із поглибленим вивченням зарубіжної
літератури. 8-9 класи. / За
загальною науковою редакцією Д.С. Наливайка, керівник авторського
колективу Ю.І. Ковбасенко; програму
підготували: Ю.І. Ковбасенко,
Г.М. Гребницький, Н.О. Півнюк, Г.В. Бітківська, К.Н. Баліна.
Для загальноосвітніх навчальних закладів (класів) із поглибленим
вивченням світової літератури можливим є заохочення школярів до вибору в
старших класах філологічного профілю навчання, а відтак – до майбутнього
опанування у вищих навчальних закладах фахів, пов’язаних із потребою в
поглибленому знанні світової літератури (філолог, викладач вищого навчального
закладу, учитель-словесник, журналіст, диктор телебачення, літературний
редактор і/або коректор, офіс-менеджер тощо).
Навчальний
предмет «Світова література»
викладається українською мовою. Водночас, за наявності необхідних умов (вивчення в закладі відповідної мови, достатнє володіння учнями мовою оригіналу,
якою написаний художній твір; якісна підготовка вчителя, у тому числі
можливість дослідження образної системи, засобів виразності, поетики,
стилістичних особливостей твору тощо мовою оригіналу), бажаним є розгляд
художніх текстів мовою оригіналу (скажімо, творів Л.М. Толстого –
російською, Б. Шоу – англійською, Ф. Кафки, Р.М. Рільке – німецькою,
Гійома Аполлінера – французькою і т. д.). У такому разі предмет "Світова
література” виконує додаткову функцію вдосконалення володіння учнями іноземними
мовами.
Оскільки
з переважною більшістю художніх текстів на практиці учні ознайомлюються в
перекладах українською мовою, особливу увагу слід звернути на якість цих
перекладів, навчаючи школярів порівнянню творів на вісях "переклад–оригінал” і
"переклад–переклад”.
У вечірніх (змінних) загальноосвітніх навчальних закладах світова література вивчатиметься за програмами:
- У 5-9 класах: Зарубіжна література. 5–12
класи. Програма для загальноосвітніх навчальних закладів / Автори
Ю.І. Ковбасенко, Г.М. Гребницький, Н.О. Півнюк, К.Н. Баліна, Г.В.
Бітківська. Керівник авторського колективу Ю.І. Ковбасенко. За загальною
редакцією Д.С. Наливайка. – К., Ірпінь: Перун, 2005.
- У 10-11
класах: Світова література. 10-11 класи. Програма для профільного навчання
учнів загальноосвітніх навчальних закладів. Природничо-математичний,
технологічний, спортивний напрями. Рівень
стандарту / Укладачі: Ю.І. Ковбасенко – керівник авторського
колективу; Г.М. Гребницький, Т.Б. Недайнова, К.Н. Баліна, Г.В. Бітківська,
І.А. Тригуб, О.О. Покатілова. – К.:
Грамота, 2011.
- У 10-12
класах: Зарубіжна література. 10-12 класи. Програма для профільного
навчання учнів загальноосвітніх навчальних закладів. Природничо-математичний,
технологічний напрями. Рівень стандарту
/ Укладачі: Ю.І. Ковбасенко – керівник авторського колективу;
Г.М. Гребницький, Т.Б. Недайнова, К.Н. Баліна, Г.В. Бітківська,
І.А. Тригуб, О.О. Покатілова. – К.:
Грамота, 2009.
Одним з основних компонентів допрофільної та профільної
підготовки є курси за вибором і факультативи. Зазначені
курси сприяють одержанню старшокласниками чітких уявлень про свою майбутню
професію, що так чи інакше має бути пов'язана з філологією (учитель-словесник,
журналіст, редактор, коректор, перекладач, фольклорист, науковець філологічної
спеціалізації тощо), а також дають змогу виробити особистісні риси та фахові
навички.
Програми курсів за
вибором і факультативів, рекомендованих Міністерством, вміщено у збірнику:
v Збірник програм курсів за вибором і
факультативів зі світової літератури. 8–11 класи. Книга 1 / За загальною
ред.: Таранік-Ткачук К.В., Дворницької І.П.
– Тернопіль: Мандрівець, 2011. – 336 с.
Важливим
залишається організаційний аспект щодо використання програм курсів за вибором
або факультативів. Факультативи розраховані на 9 – 17 годин
опрацювання, мають «статус» необов’язковості, коли учень може перевірити власні
нахили, здібності й уподобання, опановуючи факультативний курс. Відповідно до
наказу Міністерства від 20.02.2002 р. № 128 «Про затвердження Нормативів
наповнюваності груп… загальноосвітніх навчальних закладів усіх типів та Порядку
поділу класів на групи при вивченні окремих предметів у загальноосвітніх
навчальних закладах» мінімальна наповнюваність груп при проведенні
факультативних занять у ЗНЗ міської місцевості становить 8 учнів, сільської
місцевості – 4 учні.
Програма курсу за вибором
розрахована на 35 годин на рік (одна година на тиждень), ці заняття є
обов’язковими для відвідування учнями, які обрали курс, від початку навчального року до завершення,
робота учнів у кінці навчального року має бути оцінена.
Однак, ураховуючи, що організація
профільного навчання на етапі допрофільної (8–9 класи) та профільної (10–11
класи) освіти мають свої особливості, що спричинені об’єктивними і
суб’єктивними причинами, можливим є узгодження обраної програми з реальною
ситуацією. Так, обравши курс за вибором на 35 годин на рік, учитель має право
скоригувати кількість годин і ущільнити матеріал, якщо згідно з реальними обставинами може викладати лише
факультативний курс на 17 годин на рік. Можливим є й зворотній процес, коли факультативний курс
може бути використаний як курс за вибором. Кількість годин на вивчення кожної
теми, збільшення навчального матеріалу має бути скоригованим у
календарно-тематичному плануванні до програми курсу за вибором.
У такому випадку скоригована
програма має бути погоджена на засіданні
методичного об’єднання загальноосвітнього навчального закладу і затверджена
керівником цього навчального закладу. У пояснювальній записці до програми
необхідно зазначити, на основі якої програми курсу за вибором або факультативу
(за чиїм авторством), відповідно до якого
посібника, схваленого Міністерством, розроблено скоригований варіант.
З метою систематизації та
упорядкування навантаження учнів протягом навчального року подаємо рекомендовану
кількість видів контролю у процесі вивчення світової літератури у кожному класі. Поданий у таблиці
розподіл годин є мінімальним і
обов’язковим для проведення в кожному семестрі. Вчитель на власний розсуд
може збільшити кількість видів контрою відповідно до рівня підготовки учнів,
особливостей класу тощо.
|